Witaj. Jestem inteligentnym robotem, z którym możesz porozmawiać. Powiedz, gdzie szukasz mieszkania.

Chat

Szybka Kolej Aglomeracyjna w Krakowie

W tym roku władze miasta dofinansowują budowę przystanku Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej przy ul. Balickiej. Na ten cel gmina w budżecie zarezerwowała 6,4 mln zł. Inwestycja jest związana z budową przez PKP drugiego toru dla SKA na odcinku Kraków Mydlniki – lotnisko
w Balicach. Prace rozpoczną się w lutym tego roku. W ramach tej inwestycji PKP wybuduje też przystanki: Kraków Zakliki z Mydlnik i Kraków Krzyżówka. Modernizacją zostaną objęte istniejące przystanki – Kraków Łobzów oraz Kraków Balice.

Kraków chce też mieć przystanki kolejowe w Prądniku Czerwonym i Złocieniu. To osiedla,
z których można dojechać tylko autobusami, nie ma tam linii tramwajowych. Szybka kolej jest więc dla mieszkańców pożądaną inwestycją. Do tego przy planowanych przystankach mają powstać parkingi park&ride (zostaw samochód i przesiądź się na komunikację zbiorową). Budowa przystanku w Złocieniu to wstępnie lata 2016-2017. Ten przystanek byłby położony na linii SKA do Tarnowa.

Natomiast budowa przystanku w Prądniku Czerwonym (przy ul. Reduta) ma być skoordynowana z planami uruchomienia linii SKA do Miechowa.

– Żadnym środkiem transportu nie da się dojechać do centrum tak szybko jak pociągiem. Nowe przystanki są więc potrzebnym uzupełnieniem systemu komunikacyjnego – ocenia Stanisław Albricht, krakowski specjalista w dziedzinie transportu.

W tegorocznym budżecie miasta zarezerwowano 600 tys. zł na wykonanie koncepcji przystanków przy Centrum Jana Pawła II i w Prądniku Czerwonym. Pierwszy z nich ma powstać do początku 2016 roku na Światowe Dni Młodzieży.

Miejscy urzędnicy liczą też, że w ciągu dwóch lat uda się zbudować przystanek „Bronowice” w rejonie wiaduktu przy al. Armii Krajowej. Znajdowałby się on na trasie SKA Balice-Wieliczka. Ten przystanek leży także na trasie planowanej linii SKA Trzebinia – Kraków – Tarnów.

Plany rozwoju Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej


Celem budowy Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej jest lepszy dojazd do Krakowa z ościennych gmin i peryferyjnych osiedli. Mają powstać trzy linie SKA. Marszałek województwa Marek Sowa zapowiada, że władze Małopolski uruchomią linie SKA, jeżeli tylko będzie gotowa
do tego infrastruktura kolejowa. Pod koniec przyszłego roku ma powstać pierwsza linia SKA na trasie Wieliczka – Dworzec Główny – lotnisko w Balicach. Wstępnie planuje się, że pociągi
z Wieliczki do Balic będą kursować w godzinach szczytu co 20 minut, ale będzie możliwość zwiększenia częstotliwości do 15 minut. Kolejne planowane linie to: Tunel – Miechów – Kraków Batowice – Kraków Płaszów – Skawina. Szybszy przejazd na tej trasie zapewniłaby łącznica Zabłocie-Krzemionki. Planowano, że powstanie do 2016 roku. Na razie nie wiadomo, czy zostaną spełnione wszelkie warunki do rozpoczęcia tej inwestycji. Trzecią linię SKA wyznaczono na trasie: Trzebinia – Krzeszowice – Kraków Główny – Kraków Płaszów – Bochnia – Brzesko – Tarnów. Modernizację linii Kraków – Tarnów przewiduje się do 2015 r. Natomiast remont torów z Krakowa w kierunku Trzebini – do 2016 r.

Autor: Piotr Tymczak

Źródło: dziennikpolski24.pl

Fot. stock.xchng